
Informacje dla studentów
Informacje dla studentów ostatniego roku
Dokumenty wymagane do złożenia PRZED egzaminem dyplomowym w roku akademickim 2021/2022
Do dnia 30 maja 2022 r.*** należy dostarczyć lub przesłać pocztą do Dziekanatu Wydziału Nauk o Zdrowiu, ul. Staszica 4/6, 20-081 Lublin:
1. Pracę dyplomową w formie:
- 1 egzemplarz pracy dyplomowej sprawdzonej przez Promotora w Jednolitym Systemie Antyplagiatowym, w formie dwustronnego wydruku w miękkiej oprawie (czcionka 12, tytuły rozdziałów – 14) na stronie tytułowej w lewym dolnym rogu – adnotacja Promotora „Pracę do oceny przyjęto”, data i podpis Promotora.
- 2 płyty wersji elektronicznej (CD lub DVD w podpisanej kopercie) w formatach ODT (Open Office Document), DOC i DOCX (Microsoft Word) lub PDF
- 1 prezentacja multimedialna przesłanej na adres właściwego pracownika dziekanatu - prezentacja powinna zostać przesłana najpóźniej na tydzień przed planowanym terminem egzaminu dyplomowego z adresu e-mail studenta założonego w domenie umlub.pl. – NIE DOTYCZY PIELĘGNIARSTWA Io i POŁOŻNICTWA Io
2.Raport z badania antyplagiatowego (JSA) wydrukowany i podpisany przez Promotora lub wydrukowany skan podpisanego raportu. W przypadku, gdy promotor zatwierdził raport drogą mailową, wydrukowany raport z badania pracy oraz wydrukowaną wiadomość e-mail.
3.Oświadczenie o samodzielności wykonania pracy dyplomowej.
4.Klauzula informacyjna o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Jednolity System Antyplagiatowy w celu dokonania analizy porównawczej
z innymi dokumentami znajdującymi się w bazie systemu.
5.Wykaz dodatkowych informacji do suplementu wraz z xerem potwierdzającym uczestnictwo.
6.Oświadczenie o zwrocie legitymacji studenckiej - tylko studia pierwszego stopnia
7.Zatwierdzone przez Promotora sprawozdanie z wykorzystania przyznanych środków finansowych na realizację pracy - tylko w przypadku pracy doświadczalnej
8.Pisemny wniosek o wydanie dyplomu, suplementu w języku obcym.
Zgodnie z art. 77 ust 2 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Absolwent otrzymuje:
- Oryginał dyplomu
- Dwa odpisy dyplomu w języku polskim
- Oryginał suplementu
- Dwa odpisy suplementu w języku polskim
Przed ukończeniem studiów student może złożyć pisemny wniosek o wydanie :
- jednego odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym (tzn. języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, rosyjskim albo w innym języku obcym, w którym było prowadzone kształcenie na tych studiach) – zamiast jednego odpisu dyplomu w języku polskim,
- jednego odpisu suplementu do dyplomu w języku angielskim – zamiast jednego odpisu suplementu w języku polskim.
Absolwent otrzymuje te dokumenty bez wnoszenia opłat.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie na wniosek absolwenta wydaje inny niż wydany na podstawie art. 77 ust 2a Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce odpis dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu w tłumaczeniu na język obcy:
- odpis dyplomu ukończenia studiów w języku obcym (tzn. języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim, rosyjskim albo w innym języku obcym, w którym było prowadzone kształcenie na tych studiach)
- odpis suplementu do dyplomu w języku angielskim
Dokumenty wydawane są po złożeniu wniosku i po uprzednim wniesieniu przez absolwenta opłaty za wydanie dodatkowego odpisu tych dokumentów wynoszą:
20 zł – za wydanie odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym
20 zł - za wydanie suplementu do dyplomu w języku obcym
Podstawa pobierania opłat: art. 79 ust 2 pkt 4 Ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2022, poz. 574)
Wysokość opłat: § 36 ust 1 pkt 2 a) Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie studiów (Dz. U. 2021, poz. 661)
*** W przypadku uzyskania pisemnej zgody Dziekana na przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej, termin złożenia wymaganych dokumentów wydłuża się odpowiednio.
Procedura egzaminu dyplomowego: licencjacki 2022
Procedura egzaminu dyplomowego: magisterski 2022
Terminy egzaminów dyplomowych LIPIEC 2022r.
I tura egzaminów lipiec 2022r.
Położnictwo I stopnia
- część praktyczna egzaminu: 4 i 5 lipca 2022r.
- część teoretyczna egzaminu: 6 lipca 2022r.
Pielęgniarstwo I stopnia
- część praktyczna egzaminu: 6 i 7 lipca 2022r.
- część teoretyczna egzaminu: 8 i 11 lipca 2022r.
Pielęgniarstwo II stopnia
- egzamin dyplomowy: 12 lipca 2022r.
Fizjoterapia jednolite stopnia magisterskie
- egzamin dyplomowy: 13 lipca 2022r.
Położnictwo II stopnia
- egzamin dyplomowy: 14 lipca 2022r.
Zdrowie publiczne II stopnia
- egzamin dyplomowy: 14 lipca 2022r.
Zagadnienia na egzamin dyplomowy rok akademicki 2021/2022
Fizjoterapia jednolite studia magisterskie:
Fizjoterapia studia II stopnia:
Pielęgniarstwo studia I stopnia:
- Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
- Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne
- Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
Pielęgniarstwo studia II stopnia:
Położnictwo studia I stopnia:
Położnictwo studia II stopnia:
Zdrowie publiczne studia II stopnia:
Druga edycji programu stypendialnego Gminy Kluczbork
W imieniu Burmistrza Miasta Kluczborka Jarosława Kielara informujemy o drugiej edycji programu stypendialnego Gminy Kluczbork. Jest on skierowany do studentów kierunków lekarskich, pielęgniarstwa lub ratownictwa medycznego, którzy będą chcieli podjąć pracę w kluczborskim szpitalu. Proponowane stypendia wynosić będą 2000 zł miesięcznie dla studentów kierunków lekarskich, oraz 1000 zł lub 1200 zł miesięcznie dla studentów kierunków pielęgniarstwo lub ratownictwo medyczne i mogą się one łączyć z innymi stypendiami (np. stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego). Warunkiem jest podjęcie pracy w kluczborskim szpitalu powiatowym po ukończeniu studiów. Chcemy w ten sposób aktywnie wspierać Powiatowe Centrum Zdrowia w Kluczborku.
Wszystkie niezbędne dokumenty, informacje i wnioski znajdziecie Państwo na naszej oficjalnej stronie internetowej: https://www.kluczbork.eu/1296,nabor-2022?tresc=20261. Bardzo proszę o umieszczenie tej informacji na stronie WWW i mediach społecznościowych uczelni, oraz przesłanie drogą elektroniczną do studentów. Załączam też plakat promujący program stypendialny (wersja papierowa została wysłana pocztą) oraz link do postu na naszym oficjalnym profilu FB:
https://www.facebook.com/Kluczbork/posts/4878867725496310
Nabór wniosków trwa od 1. czerwca do 10. września 2022r. Mam nadzieję, że zainteresowaliśmy Państwa naszą propozycją, dzięki czemu wesprzecie nas Państwo w dotarciu z tą informacją do jak najszerszego grona studentów. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości pozostaję do Państwa dyspozycji.
Mamy nadzieję, że nabór w 2022 roku będzie równie udany co w 2021, kiedy to przyznaliśmy 6 stypendiów, 3 dla przyszłych lekarzy i 3 dla pielęgniarek.
Zapraszamy do nowego systemu FRONTDESK
Ze względu na sytuację związaną z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID zachęcamy Państwa do korzystania z nowego systemu w celu zwiększenia Państwa bezpieczeństwa oraz usprawnienia komunikacji pomiędzy studentem a dziekanatem.
Głównym aspektem działania systemu jest sprawna możliwość kontaktu i procedowania spraw w dziekanacie. System Frontdesk wychodzi naprzeciw potrzebom studentów, pracowników i absolwentów uczelni, pozwalając im na szybki kontakt z dziekanatem, wraz z możliwością sprecyzowania celu zgłoszenia i monitorowania całego procesu.
Film instruktażowy dostępny jest na stronie systemu.
System jest dostępny pod adresem: frontdesk.umlub.pl
mLegitymacja studencka
UML instrukcja wnioskowania przez FRONTDESK o mLegitymację przez studentów oraz dodatkowe informacje z nią związane:
Rezerwacja tematów prac dyplomowych
Rezerwacja tematów prac dyplomowych odbywa się poprzez aplikację Portal Studenta
Procedura organizacji kształcenia praktycznego na Wydziale Nauk o Zdrowiu
Procedura organizacji praktyk zawodowych w trybie indywidualnym
Uregulowania prawne:
Zarządzenie Rektora nr 66/2018 z dn. 30.05.2018r. w sprawie studenckich praktyk zawodowych realizowanych poza szpitalami klinicznymi Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w trybie indywidualnym 
Schemat procedury organizacji praktyk zawodowych na Wydziale Nauk o Zdrowiu 
Procedura kształcenia praktycznego na Wydziale Nauk o Zdrowiu 
Regulamin kształcenia praktycznego 
Opiekunowie praktyk na Wydziale Nauk o Zdrowiu 
Dokumentacja związana z organizacją praktyk w trybie indywidualnym:
Wniosek studenta o praktykę w trybie indywidualnym
Oświadczenie organizatora praktyki w trybie indywidualnym
Opinia opiekuna kształcenia praktycznego w Zakładzie/Jednostce UM o studencie
Kryteria doboru Instytucji - wypełnia pracownik wybranej Instytucji
Kryteria doboru opiekuna - wypełnia wybrany opiekun w Instytucji
Umowa o organizację praktyk w trybie indywidualnym
Załącznik nr 1 do umowy o organizację praktyk w trybie indywidualnym
Załącznik nr 2 do umowy o organizację praktyk w trybie indywidualnym
Logowanie do Portalu Studenta
Uczelnia tworzy dla każdego studenta indywidualne konto poczty elektronicznej (email np. 12345@student.umlub.pl - pierwszy człon (cyfry) adresu to numer albumu studenta) oraz konto w Portalu Studenta.
Kandydat otrzymuje potrzebne informacje na adres email podany podczas procesu rejestracji elektronicznej.
Loginem jest indywidualny numer albumu studenta. .
KONTO POCZTOWE(email) służy do wymiany wiadomości pomiędzy studentem a dziekanatem.
Logowanie pod adresem: https://poczta.student.umlub.pl .
W przypadku problemów z kontem pocztowym, prosimy o kontakt z:
informatyka@umlub.pl lub Działem ds. Systemów Informatycznych - tel.: +48 81448 5565 lub 5567.
KONTO w PORTALU STUDENTA pozwala sprawdzić harmonogram zajęć, oceny, plan studiów, indywidualny nr rachunku bankowego, na który należy wpłacać wszelkie opłaty związane ze studiami (np. za czesne, legitymację, powtarzanie przedmiotu).
Logowanie do Portalu Studenta: https://poczta.student.umlub.pl .
W przypadku problemów z kontem w Portalu Studenta, prosimy o kontakt z numerem +48 81448 6708 lub 6700.
Logowanie do zajęć realizowanych zdalnie na platformie MOODLE
ŚCIEŻKA DOSTĘPU DO ZAJĘĆ REALIZOWANYCH ZDALNIE NA PLATOFRMIE MOODLE
Ścieżka dostępu>zaloguj się >po lewej stronie strona główna>po prawej stronie Kategorie kursów 2021/2022> Uniwersytet Medyczny w Lublinie>kierunek studiów>rok studiów>przedmiot>zapisz się na kurs
Platformy e-learningowej UM w Lublinie! >https://e-learning.umlub.pl/moodle/
Szanowni Studenci, aby zalogować się do serwisu w polu "Nazwa użytkownika" należy wpisać sam numer albumu.
Hasło obowiązuje to samo, którego używacie w Portalu Studenta.
POCZTA DLA STUDENTÓW
Informacje na temat używania uczelnianej poczty elektronicznej:
https://poczta.student.umlub.pl/ (UWAGA: często studenci wpisują adres poczty dla pracowników, czyli https://poczta.umlub.pl co jest błędem!)
- login (nazwa użytkownika) to Nr albumu (pięć cyfr) lub nralbumu@student.umlub.pl
- hasło jest tożsame z hasłem do Portalu Studenta
Reset hasła do Portalu Studenta (domeny): http://umlub.pl/studenci-i-doktoranci/zmiana-hasla/
Logowanie do zasobów bibliotecznych
Zdalny dostęp do źródeł elektronicznych spoza sieci uczelnianej odbywa się po skonfigurowaniu przeglądarki według poniższych instrukcji.
I. Logowania w systemie:
Studenci:
-
Studenci: login: numer albumu studenta bez zera wiodącego (np. 43123), hasło Portalu Studenta/EDUROAM
-
Osoby nowe i osoby, które utraciły hasło powinny skorzystać z automatycznego systemu nadawania/przypomnienia hasła: https://umlub.pl/studenci-i-doktoranci/zmiana-hasla/
W systemie nadawania/przypomnienia hasła należy wpisać email podany podczas rekrutacji na studia.
Doktoranci, którzy nie posiadają konta w domenie student.umlub.pl powinni skontaktować się z Działem Informatycznym UM poprzez mail: informatyka@umlub.pl lub telefonicznie.
W razie problemów ze zdalnym dostępem do źródeł elektronicznych prosimy o kontakt: z Działem Informacji 81 448 5805 lub bezpośrednio michal.czachur@bg.umlub.pl 81 448 5806.
Zalecamy aktualizację przeglądarki do najnowszej wersji lub w przypadku problemów z pojedynczą bazą skorzystanie z innej zainstalowanej. Dla systemu Windows 10 polecana jest Mozilla Firefox.
II. Zasady korzystania ze źródeł elektronicznych:
Przypominamy, że licencje zabraniają archiwizowania całych numerów czasopism i książek. Liczba jednorazowo pobieranych dokumentów powinna odpowiadać rzeczywistym potrzebom wynikającym z pracy naukowo-dydaktycznej.
Regulamin studiów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie 2021/2022
Harmonogram roku akademickiego
01 października | (pierwszy dzień roboczy października) immatrykulacja i ślubowanie studentów pierwszego roku |
---|---|
od 20 października | przedłużanie legitymacji studenckich |
do 30 października | odbiór legitymacji za potwierdzeniem wpłaty należności na indywidualny numer konta |
do 30 października |
student zobowiązany jest do wyboru przedmiotów fakultatywnych realizowanych w danym roku akademickim zgodnie z programem studiów
|
do 30 października |
dostarczenie do Dziekanatu aktualnego zaświadczenia lekarskiego wydanego przez WOMP o braku przeciwskazań do studiowania na danym kierunku oraz orzeczenia lekarskiego do celów sanitarno-epidemiologicznych i wymaganych szczepień
|
do 15 lutego | zaliczenie semestru zimowego |
kwiecień/ maj | przekazanie studentom do wyboru listy tematów prac dyplomowych zatwierdzonych przez Radę Wydziału |
do 30 maja | złożenie pracy dyplomowej na studiach I stopnia i pozostałych dokumentów związanych z obroną |
do 30 czerwca | złożenie pracy dyplomowej na studiach II stopnia i pozostałych dokumentów dla osób broniących się w I-ym terminie |
czerwiec/ lipiec
|
obrony dyplomowe na studiach I stopnia |
lipiec | I termin obron prac dyplomowych na studiach II stopnia |
do 30 września |
studenci I roku studiów II stopnia oraz II roku studiów I stopnia składają do Dziekanatu zobowiązania dotyczące wyboru tematu pracy dyplomowej
|
do 30 września | złożenie pracy dyplomowej na studiach II stopnia dla osób broniących się w drugim terminie |
październik/listopad | II termin obron dyplomowych na studiach II stopnia |
do 31 grudnia | złożenie pracy dyplomowej na studiach II stopnia dla osób broniących się w trzecim terminie |
do 31 grudnia |
wniesienie opłaty za ubezpieczenie od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków lub dostarczenie do Dziekanatu zaświadczenia potwierdzającego ubezpieczenie NNW
|
Studenci, którzy decydują się na odbycie praktyki indywidualnej zobowiązani są do złożenia u opiekuna praktyk podania o wyrażenie zgody i uzyskanie umowy na 3 tygodnie przed jej rozpoczęciem.
Podział roku akademickiego 2021/2022
Pliki do pobrania
Terminarz tygodniowy w roku akademickim 2021/2022
Pliki do pobrania
Wykaz sal dydaktycznych
Pliki do pobrania
Wzory podań do Dziekana (do pobrania)
Wykaz opiekunów poszczególnych roczników w roku akademickim 2021/2022
Wykaz opiekunów praktyk WNoZ w roku akademickim 2021/2022
Wykaz koordynatorów WNoZ w roku akademickim 2021/2022
Pełnomocnik Rektora ds.studentów niepełnosprawnych
Niepełnosprawny student może liczyć na pomoc Pełnomocnika Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych:
- W przygotowaniu materiałów w postaci elektronicznej.
- Informację, poradę i pośrednictwo Pełnomocnika Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych w kontaktach z władzami uczelni oraz wykładowcami.
- W zorganizowaniu egzaminów w formie alternatywnej, tj. dostosowanie egzaminu do specyficznych potrzeb osoby niepełnosprawnej.
- Udostępnienie sprzętu audiowizualnego: skaner, drukarka.
- Korzystanie z pomieszczenia dydaktycznego z dostępem do Internetu oraz ze sprzętem audiowizualnym.
- Współuczestnictwo w kołach studenckich.
- Uczestnictwo we władzach samorządowych.
- Umożliwienie korzystania z zajęć dodatkowych, tj. basen.
- Pomoc w pozyskiwaniu wsparcia finansowego w ramach programów na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Reprezentowanie interesów niepełnosprawnych studentów przed organami uczelni wewnątrz i na zewnątrz.
- Pomoc w dostosowaniu zajęć dydaktycznych po absencji związanej ze stanem zdrowia studenta.
- Pomoc i pośredniczenie w znalezieniu pracy.
- Pomoc w uzyskaniu wcześniejszego terminu zbiegów fizjoterapeutycznych.
- Porady prawne (w trakcie realizacji).
- Porady psychologiczne.
- Porady z promocji zdrowia (w trakcie realizacji).
- Pomoc w uzyskaniu specjalistycznych konsultacji lekarskich.
Pełnomocnik Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych dr n. med. Alicja Wójcik-Załuska w sprawie skarg i wniosków przyjmuje interesantów w poniedziałki i czwartki od 9:00 do 14:00. Zapraszamy do kontaktu osobistego, telefonicznego i e-mailowego wszystkich zainteresowanych, którzy chcą skorzystać z pomocy Biura, porozmawiać o swojej sytuacji lub zaproponować wprowadzenie nowych rozwiązań lub udogodnień.
Wewnętrzne akty prawne
- Zarządzenie w sprawie stawek opłat za świadczone przez Uniwersytet Medyczny w Lublinie usługi edukacyjne dla studentów rozpoczynających naukę w roku akademickim 2021/2022
- Zarządzenie w sprawie wysokości świadczeń dla studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w roku akademickim 2021/2022
- Regulamin studiów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w roku akademickim 2021/2022
- Podział roku akademickiego 2021/2022
- Terminarz tygodniowy w roku akademickim 2021/2022
- Zarządzenie Rektora nr 46/2019 w sprawie wprowadzenia Regulaminu antyplagiatowego określającego zasady weryfikacji samodzielności wykonania prac dyplomowych
- Zarządzenie Rektora nr 67/2019 w sprawie zasad przeprowadzania obowiązkowych badań lekarskich i szczepień ochronnych
- Zarządzenie Rektora nr 70/2019 w sprawie zasad składania i rozpatrywania wniosków o przeniesienie z innej uczelni na studia prowadzone w języku polskim
- Zarządzenie Rektora Nr 103/2014 w sprawie przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji, stalkingowi i molestowaniu
- Zarządzenie Rektora Nr 104/2014 w sprawie ustalenia zasad i trybu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
Wsparcie finansowe dla studentów
Możesz ubiegać się o następujące formy pomocy przyznawane przez:
1. uczelnie:
- stypendium socjalne,
- stypendium dla osób niepełnosprawnych,
- zapomogę,
- stypendium rektora,
2. inne podmioty:
- stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego,
- stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną.
Stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych i stypendium rektora są przyznawane na semestr lub na rok akademicki. Wypłacane są co miesiąc przez okres do 10 miesięcy, a gdy kształcenie trwa semestr – do 5 miesięcy. Zapomoga może być przyznana nie częściej niż 2 razy w roku akademickim.
Łączna miesięczna kwota stypendiów socjalnego i rektora nie może być wyższa niż 38% wynagrodzenia profesora (2435,80 zł).
Jeśli studiujesz równocześnie na kilku kierunkach studiów, możesz otrzymywać uczelniane świadczenia pomocy materialnej oraz stypendium ministra za znaczące osiągnięcia tylko na jednym, wskazanym przez Ciebie kierunku.
Uczelniane świadczenia pomocy materialnej oraz stypendium ministra za znaczące osiągnięcia przysługują na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich, jednak nie dłużej niż przez 6 lat. Oznacza to, że łączny okres, w którym możesz otrzymywać świadczenia w ramach studiów – niezależnie od ich rodzaju i długości trwania, jak też uczelni, na których są odbywane – nie może przekroczyć 6 lat. Termin ten biegnie również wówczas, gdy jesteś na urlopie od zajęć, ale pozostajesz na studiach. Jeśli przerwiesz studia i podejmiesz je ponownie, liczenie wskazanego okresu jest kontynuowane, a nie rozpoczyna się od nowa.
Uczelniane świadczenia pomocy materialnej oraz stypendium ministra za znaczące osiągnięcia nie przysługują studentowi posiadającemu tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny – niezależnie, kiedy został on uzyskany i na jakim kierunku. Prawa do tych świadczeń pozbawiona jest także osoba posiadająca tytuł zawodowy licencjata, inżyniera albo równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia. Wskazane obostrzenia dotyczą także tytułów zawodowych uzyskanych za granicą.
Świadczenia pomocy materialnej, zakwaterowanie i wyżywienie oraz stypendium Ministra za znaczące osiągnięcia nie przysługują studentom, którzy są jednocześnie:
- kandydatami na żołnierzy zawodowych lub żołnierzami zawodowymi, którzy podjęli studia na podstawie skierowania przez właściwy organ wojskowy i otrzymali pomoc w związku z pobieraniem nauki na podstawie przepisów o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych,
- funkcjonariuszami służb państwowych w służbie kandydackiej albo będących funkcjonariuszami służb państwowych, którzy podjęli studia na podstawie skierowania lub zgody właściwego przełożonego i otrzymali pomoc w związku z pobieraniem nauki na podstawie przepisów o służbie.
STYPENDIUM SOCJALNE
Jeśli jesteś w trudnej sytuacji materialnej, możesz otrzymać stypendium socjalne.
Uprawniającą do ubiegania się o to stypendium wysokość miesięcznego dochodu na osobę w Twojej rodzinie określi rektor w porozumieniu z samorządem studenckim.
Jeśli prowadzisz samodzielne gospodarstwo, możesz składać wnioski bez dokumentowania dochodów innych osób z Twojej rodziny.
Jeśli miesięczny dochód na osobę w Twojej rodzinie nie przekracza kwoty określonej w ustawie o pomocy, masz obowiązek przedłożenia zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej swojej oraz rodziny. Zaświadczenie to musi być aktualne, aby mogło przyczyniać się do wyjaśnienia sprawy, a co za tym idzie, stanowić dowód w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Jeżeli nie dołączysz takiego zaświadczenia, rektor albo komisja stypendialna lub odwoławcza komisja stypendialna ma obowiązek odmówić przyznania stypendium socjalnego.
W każdym „szczególnie uzasadnionym przypadku” dopuszczalne jest przyznanie studentowi stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości (dotychczas tylko z tytułu zamieszkania w domu studenckim lub w obiekcie innym niż dom studencki, gdy dojazd z miejsca stałego zamieszkania uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie). Aby jednak uzyskać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości, musisz spełniać kryteria do uzyskania stypendium socjalnego, nie jest to bowiem odrębne stypendium.
Stypendium socjalne: ważne informacje dotyczące zaświadczeń z OPS
Student o niskim dochodzie na osobę w rodzinie, który ubiega się o stypendium socjalne, dołącza do wniosku o przyznanie tego stypendium zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej. W związku z licznymi pytaniami przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat oraz sposób postępowania w przypadku niedostarczenia tego zaświadczenia.
Co powinno znaleźć się w zaświadczeniu?
Treść zaświadczenia wydanego na wniosek studenta zależy od informacji o sytuacji materialnej studenta i jego rodziny posiadanych przez ośrodek pomocy społecznej. Zaświadczenie to może zawierać informacje m.in. o źródłach i wysokości dochodów, stanie majątkowym studenta i członków jego rodziny, przyznanych rodzinie świadczeniach, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Ośrodek pomocy społecznej wydaje zaświadczenie o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i jego rodziny na podstawie aktualnych (ewentualnie ostatnich posiadanych) informacji o beneficjentach pomocy społecznej. Dostarczone przez studenta zaświadczenie jest dodatkowym środkiem dowodowym, podlegającym ocenie przez organ przyznający stypendium (czyli rektora albo komisję stypendialną) łącznie z pozostałym materiałem zgromadzonym w aktach sprawy.
Jakie przepisy regulują obowiązek dołączenia takiego zaświadczenia?
Reguluje to art. 88 ust. 4 Konstytucji dla Nauki.
Co się dzieje, jeżeli student nie dołączy zaświadczenia?
Student, który nie dołączył do wniosku zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej, wskazuje przyczyny powyższego oraz przedstawia dokumenty potwierdzające źródła utrzymania rodziny (art. 88 ust. 5 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce).
Na podstawie złożonych przez studenta wyjaśnień i dokumentów organ przyznający stypendium ocenia w postępowaniu administracyjnym czy wskazana przez studenta przyczyna braku ww. zaświadczenia jest uzasadniona, a źródła utrzymania rodziny w sposób wystarczający i wiarygodny udokumentowane.
Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę organ przyznający stypendium?
Dokonując tej oceny należy mieć m.in. na względzie, że dochód na osobę w rodzinie studenta przy przyznawaniu stypendium socjalnego ustalany jest na podstawie źródeł dochodów wymienionych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, odmiennie niż w systemie pomocy społecznej. Ponadto art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce określa zamknięty katalog osób, których dochody uwzględnia się przy przyznawaniu stypendium socjalnego. Student i członkowie jego rodziny mogą jednakże posiadać środki na utrzymanie pochodzące ze źródeł spoza katalogu określonego w przepisach (np. ze świadczenia wychowawczego, świadczeń rodzinnych, oszczędności zgromadzonych na rachunkach bankowych, otrzymanych darowizn, kredytu studenckiego). Ponadto student może być utrzymywany przez inne osoby, niż wymienione w ustawie jako członkowie rodziny uwzględniani przy obliczaniu dochodu rodziny studenta (np. przez osobę pozostającą ze studentem w związku nieformalnym, dalszego krewnego). Należy również zauważyć, że stypendium socjalne przyznawane w uczelni stanowi dochód rodziny w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, a zatem otrzymanie tej formy wsparcia może ograniczyć studentowi możliwość wnioskowania o świadczenie z pomocy społecznej. Mogą zatem istnieć uzasadnione przyczyny niekorzystania przez studenta, mimo trudnej sytuacji materialnej, ze świadczeń pomocy społecznej, a tym samym braku możliwości dostarczenia zaświadczenia o treści określonej w art. 88 ust. 4 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
STYPENDIUM REKTORA
Możesz otrzymać stypendium rektora, jeśli osiągnąłeś wyróżniające wyniki w nauce, masz osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.
Stypendium rektora przysługuje bezwzględnie studentom przyjętym na studia w roku złożenia egzaminu maturalnego, którzy są:
- laureatami olimpiady międzynarodowej albo laureatami lub finalistami olimpiady stopnia centralnego
- medalistami co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie
i złożyli stosowny wniosek.
Stypendium rektora przyznaje się nie więcej niż 10% studentów na określonym kierunku studiów. Jeżeli liczba studentów jest mniejsza niż 10, stypendium rektora może być przyznane 1 studentowi. Przy ustalaniu tej liczby nie uwzględnia się studentów otrzymujących stypendium rektora na pierwszy rok studiów w roku złożenia egzaminu maturalnego.
STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student posiadający jedno z orzeczeń należących do zamkniętego katalogu:
- orzeczenie o niepełnosprawności,
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
- orzeczenie o zaliczeniu do grupy inwalidów,
- orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej niezdolności do pracy, albo o niezdolności do samodzielnej egzystencji, albo o częściowej niezdolności do pracy.
ZAPOMOGA
Zapomogę może otrzymać student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej (a nie „sytuacji materialnej”, jak dotychczas) i nie jest już konieczne, aby nastąpiło to z „przyczyn losowych”. Zapomoga może być przyznana w sytuacji nielosowej, np. urodzenia dziecka. Przyznanie zapomogi danemu studentowi nie może nastąpić częściej niż 2 razy do roku.
STYPENDIA ZEWNĘTRZNE
Stypendium za wyniki w nauce może być przyznane studentowi przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną. Podmioty te mogą także przyznawać stypendium za wyniki w sporcie. Na wniosek podmiotu przyznającego stypendium minister zatwierdza zasady jego przyznawania.
© Studia.gov.pl 2021. Wszelkie prawa zastrzeżona
Pliki do pobrania
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków wnoszonych przez studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Zasady i tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków wnoszonych przez studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie określają:
Zarządzenie Rektora nr 103/2014 w sprawie przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji, stalkingowi i molestowaniu seksualnemu w śeodowisku studenckim w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie
oraz
Zarządzenie Rektora nr 104/2014 w sprawie ustalenia zasad i trybu przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków wnoszonych przez studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie
Zasady funkcjonowania Uniwersytetu Medycznego w warunkach epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2
Zarządzenie Rektora w sprawie zasad funkcjonowania Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w warunkach epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2
Pliki do pobrania
Studenci i doktoranci
- Ogłoszenia
- Dziekanaty
- Koronawirus SARS-CoV-2
- Zdalne Nauczanie
- Portal Studenta
- Zmiana hasła
- Poczta E-mail dla studentów
- Eduroam Wi-Fi
- mLegitymacja
- Sekcja Jakości Kształcenia
- Dział Spraw Socjalnych Studentów
- Domy Studenta
- Biuro Karier
- Sprawy naukowe
- Nostryfikacja
- Przeniesienie z innej uczelni medycznej
- Potwierdzanie efektów uczenia się
- Program MOSTUM
- Organizacje Studenckie i Doktoranckie
- Koła Naukowe
- Plany studiów
- Harmonogramy zajęć dla pierwszego roku studiów
- Sylabusy
- Przedmioty
- Stypendia i granty badawcze
- Kredyty studenckie
- Pełnomocnik Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych
- Regulaminy i statystyki
- Akceptacja egzaminów zdalnych