
Struktura organizacyjna
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa i Dydaktyki Medycznej

- Ulica
- ul. Staszica 4 m.6 (Collegium Maximum)
- Miejscowość
- Lublin
- Kod pocztowy
- 20-081
- katedra.pielegniarstwa@umlub.pl
- Telefon
- +48 81448 6800
- Fax
- +48 81448 6801
- Nr pokoju
- 3
Informacje ogólne
Zakład Pedagogiki powstał wraz z powołaniem Studium Pielęgniarstwa w 1969 roku, które w 1972 roku zostało przekształcone w Wydział Pielęgniarski. Szczególne zadania dla funkcjonowania Zakładu wiązały się z prowadzonymi przez Studium pedagogiczną i administracyjną ścieżką kształcenia, w ramach których przygotowywano do nauczania przedmiotów pielęgniarskich w szkolnictwie medycznym oraz do prowadzenia kształcenia wewnątrzzakładowego.
W 2012 roku, w wyniku zmian strukturalnych dokonanych na Wydziale Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, powstała Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, w skład której wchodzi Zakład Podstaw Pielęgniarstwa i Dydaktyki Medycznej.
Działalność dydaktyczna
Katedra prowadzi zajęcia dydaktyczne ze studentami na kierunku:
- Pielęgniarstwo I i II stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Podstawy pielęgniarstwa (I st.)
- Badania fizykalne (I st.)
- Etyka zawodu pielęgniarki (I st.)
- Pielęgniarstwo europejskie (II st.)
- Badania naukowe w pielęgniarstwie (II st.)
- Dydaktyka medyczna (II st.)
- Położnictwo I i II stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Pedagogika (I st.)
- Podstawy opieki położniczej (I st.)
- Badania naukowe w położnictwie (II st.)
- Dydaktyka medyczna (II st.)
- Dietetyka I i II stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Pedagogika (I st.)
- Podstawy pielęgniarstwa (I st.)
- Zdrowie publiczne I i II stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Podstawy pedagogiki (I st.)
- Pedagogika (II st.)
- Ratownictwo medyczne I stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Pedagogika i dydaktyka (I st.)
- Elektrokardiologia I i II stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Dydaktyka medyczna (I st.)
- Pedagogika (II st.)
- Wydział Lekarsko-Dentystyczny (zajęcia polskojęzyczne i anglojęzyczne) w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Metodologia nauczania
oraz zajęcia dydaktyczne na wszystkich wydziałach Uniwersytetu Medycznego na studiach III stopnia w zakresie kształtowania kompetencji w obszarach:
- Kształcenie ustawiczne
- Nowoczesne technologie w szkole wyższej
- Metody i formy oceny efektów kształcenia
- Metodologia pracy naukowej
- Dydaktyka szkoły wyższej
Działalność naukowa
Badania naukowe:
Aktualnie tematyka badawcza pracowników Katedry Rozwoju Pielęgniarstwa koncentruje się wokół następujących problemów badawczych:
- Badanie losów absolwentów Wydziałów Nauk o Zdrowiu na terenie Polski Południowo Wschodniej - DS. 503
Kierownik - prof. dr hab. Irena Wrońska,
Zespół: dr Aneta Kościołek, dr Paweł Chruściel, dr Małgorzata Pabiś, mgr Kinga Augustowska-Kruszyńska
Opis badania:
Celem projektu jest próba poznania losów absolwentów Wydziałów Nauk o Zdrowiu. Przedmiotem badania są absolwenci Wydziałów Nauk o Zdrowiu Uniwersytetów Medycznych i Wyższych Szkół Zawodowych na terenie Polski Południowo Wschodniej.
Problem jakości kształcenia w Polsce od ponad 15 lat nabrał dużego znaczenia. Troska o jakość kształcenia na kierunkach uczelni medycznych spowodowana jest wzrostem liczby szkół wyższych oferujących ten sam profil kształcenia. Wielu autorów zwraca uwagę na to, że wybór danej uczelni, wydziału czy kierunku studiowania będzie coraz bardziej zależał od oferowanej jakości kształcenia.
Zakłada się uzyskać wyniki, które pozwolą na sformułowanie wniosków o charakterze:
- Teoretycznym: poznanie losów badanych absolwentów, co pozwoli określić rodzaj i kierunek ich motywacji.
- Praktycznym: ukazanie hierarchii dążeń respondentów związanych z pełnieniem funkcji zawodowych po uzyskaniu dyplomu uczelni wyższej
Podjęcie badania losów absolwentów Wydziałów Nauk o Zdrowiu pozwoli na wyodrębnienie tych aspektów studiowania, które wymagają doskonalenia, ukaże mocne i słabe strony kształcenia. Przeprowadzone badanie dostarczy również informacji niezbędnych do zarządzania kształceniem, co umożliwi przygotowanie programu rozwojowego dla uczelni medycznych kształcących przyszłe pielęgniarki, jak też dostosowanie warunków do odbywania obowiązkowych praktyk do wymogów Europejskiej Ramy Jakości Praktyk i Staży.
- Ocena stanu funkcjonalnego pacjentów w podeszłym wieku hospitalizowanych w zakładach opieki zdrowotnej województwa
lubelskiego - DS. 502
Kierownik: dr hab. Mariusz Wysokiński
Zespół: dr Wiesław Fidecki, mgr Klaudia Massalska
Opis badania:
Celem badania jest ocena stanu funkcjonalnego pacjentów w podeszłym wieku hospitalizowanych w zakładach opieki zdrowotnej województwa lubelskiego.
Zakłada się uzyskanie następujących wyników, które pozwolą na sformułowanie wniosków dotyczących:
- Określenie związku pomiędzy stanem cywilnym, a stanem funkcjonalnym pacjentów w podeszłym wieku hospitalizowanych w zakładach opieki zdrowotnej.
- Określenie związku pomiędzy wykształceniem, a stanem funkcjonalnym pacjentów w podeszłym wieku hospitalizowanych w zakładach opieki zdrowotnej.
- Określenie związku pomiędzy wiekiem, a stanem funkcjonalnym pacjentów w podeszłym wieku hospitalizowanych w zakładach opieki zdrowotnej.
- Zależności pomiędzy rodzajem schorzenia, a stanem funkcjonalnym pacjentów w podeszłym wieku hospitalizowanych w zakładach opieki zdrowotnej
- Określenie zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską w zależności od stanu funkcjonalnego pacjentów
Konferencje
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kształcenie Kliniczne Pielęgniarek w Europie – Organizacja, Innowacje i Wyzwania”, Lublin 12-14 września 2012 roku.
Konferencja zorganizowana była przez Katedrę Rozwoju Pielęgniarstwa Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu UM w Lublinie, wspólnie z Departamentem Pielęgniarek i Położnych w Ministerstwie Zdrowia, a także ZG Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego oraz międzynarodową grupą UDINE Career Project. Celem konferencji było stworzenie możliwości wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie kształcenia klinicznego pielęgniarek w Europie oraz podjęcie próby wspólnego rozwiązania częstych problemów i wyzwań związanych z organizacją i realizacją edukacji zawodowej pielęgniarek.
Współpraca międzynarodowa
Współpraca międzynarodowa Katedry Rozwoju Pielęgniarstwa jest realizowana w ramach Programu Erasmus .
Katedra realizuje wymianę studentów kierunku pielęgniarstwo o charakterze obustronnym, co oznacza systematyczne wyjazdy studentów i nauczycieli akademickich do uniwersytetów partnerskich, jak również przyjmowanie studentów i pracowników europejskich uczelni, w celu realizacji projektów dydaktycznych.
Wymiana studentów odbywa się z:
- Mikkeli University of Applied Sciences, Finland.
- Catholic University College of Bruges – Ostend, Belgium.
- University of Murcia, Spain.
- University of Sassari in Sardegna, Italy.
Czasopismo Pielęgniarstwo XXI wieku
W Katedrze Rozwoju Pielęgniarstwa znajduje się redakcja czasopisma „Pielęgniarstwo XXI wieku”. Redaktorem Naczelnym pisma jest prof. zw. dr hab. n. med. Irena Wrońska, z-cą redaktora – dr hab. n. o zdr. Danuta Zarzycka, natomiast sekretarzami: dr n. hum. Beata Dobrowolska i mgr Edyta Religa-Szuraj. Czasopismo wydawane jest przez Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Rada Redakcyjna czasopisma składa się z wybitnych reprezentantów nauk o zdrowiu z Polski i zagranicy. Zgodnie z wykazem czasopism naukowych MNiSW wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikację w tych czasopismach, Pielęgniarstwo XXI wieku znajduje się w części B wykazu, z punktacją 6.0. Czasopismo jest indeksowane w wielu bazach m.in. POL-index, Google Scholar, Index Copernicus, PBL, CEJSH, DOAJ i innych. Ponadto w bazie Index Copernicus otrzymało 78.4.
Szczegółowe informacje dotyczące czasopisma oraz dostęp do pełnych tekstów artykułów na stronie Wydawnictwa UM w Lublinie.
Wybrane publikacje
- I. Wrońska, E. Krajewska-Kułak (red.), Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa europejskiego, Wyd. Czelej, Lublin 2007, ss. 214.
„Podręcznik ten skierowany jest nie tylko do studentów pielęgniarstwa w akademiach medycznych, ale także do wszystkich pielęgniarek pracujących zawodowo. Zdajemy sobie sprawę, że nie wyczerpuje w pełni problematyki związanej z pielęgniarstwem europejskim. Mamy jednak nadzieję, że wzbogaci wiedzę z tego zakresu i będzie przewodnikiem dla pielęgniarek przygotowujących się do pracy zawodowej.”
Prof. zw. dr hab. Irena Wrońska
Prof. dr hab. Elżbieta Krajewska-Kułak
- B. Ślusarska, D. Zarzycka, K. Zahradniczek (red.), Podstawy pielęgniarstwa. t. I i II. Wyd. Czelej Lublin, 2004, ss. 753. 976; Wydanie II - 2008.
„Dwutomowy podręcznik akademicki opracowany przez wieloośrodkowy zespół autorów w Polsce pod redakcją Barbara Ślusarskiej, Danuty Zarzyckiej i Kazimiery Zahradniczek.
Adresowany do studentów studiów i absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo oraz studentów studiów pomostowych.
Treści teoretyczne podręcznika poświęcone są zagadnieniom podstaw kształcenia zawodowego pielęgniarki, dotyczą fundamentalnych wiadomości o pielęgniarce i pielęgnowaniu oraz jego uwarunkowaniach. Zawierają także opis uniwersalnych stanów i problemów pacjenta, z którymi może się spotkać pielęgniarka na każdym stanowisku pracy, świadcząc opiekę oraz propozycje działań dla pielęgniarki w tych stanach.
Zasadnicza część podręcznika dotyczy opisu specyfiki umiejętności i zabiegów zgodnych z zakresem kompetencji zawodowych pielęgniarki. Ma charakter ustrukturalizowanego procesu kształtowania oczekiwanych kwalifikacji pielęgniarskich z opisem poszczególnych jego etapów. Uzupełnieniem treści są płyty CD z prezentacjami filmowymi wykonania wybranych umiejętności pielęgniarskich.
Podręcznik zilustrowany jest wieloma rycinami, schematami, procedurami i algorytmami w obszarze prezentowanych treści, aby były one przejrzyste i stwarzały szanse na lepsze ich opanowanie czytelnikowi.”
Dr Barbara Ślusarska
Dr hab. Danuta Zarzycka
Dr Kazimiera Zahradniczek
- I. Wrońska, J. Mariański (red.), Etyka w pracy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studentów pielęgniarskich studiów licencjackich. Wyd. Czelej, Lublin 2002, ss. 256.
„Podręcznik „Etyka w pracy pielęgniarek” jest adresowany przede wszystkim do studentów poziomu licencjackiego wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu w Polsce, zamierzających podjąć działalność pielęgniarską w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej. Celem podręcznika jest nie tylko wzbogacenie wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw etyki zawodu pielęgniarki, lecz również zwrócenie uwagi na konieczność pracy pielęgniarek w dziedzinie wychowania moralnego. Stawanie się pielęgniarką nie jest tylko kwestią nabywania określonych umiejętności technicznych, ale także sprawą poznania przez nią wartości moralnych zawodu, który powinien wpływać na jej intelekt, osobowość i styl życia.”
Prof. zw. dr hab. Irena Wrońska
Ks. Prof. zw. dr hab. Janusz Mariański
Baza publikacji
- Paediatric nurses' identification of violence against children. M. Pabiś, I. Wrońska, B. Ślusarska, T. Cuber. J. Adv. Nurs. 2011 vol. 67 nr 2, s. 384-393.
- Health behaviours and cancer prevention among Polish women. B. Ślusarska, D. Zarzycka, M. Wysokiński, A. Sadurska, I. Adamska-Kuźmicka, M. Czekirda. Eur. J. Cancer Care 2010 Vol. 19 nr 6, s. 786-94.
- Demand for nursing care for patients in intensive care units in Southeast Poland. M. Wysokiński, A. Ksykiewicz-Dorota, W. Fidecki. Am. J. Crit. Care 2010 vol. 19 nr 2, s. 149-155.
- Polish medical students' perceptions of the nursing profession: a cross-sectional study. L. Marcinowicz, M. Foley, D. Zarzycka, S. Chlabicz, A. Windak, K. Buczkowski. Scand. J. Caring Sci. 2009 vol. 23, s. 438-445.
- Perceiving and practicing the nature of nursing in Poland. B. Ślusarska, D. Zarzycka, B. Dobrowolska, T. Cuber. Nurse Educ. Today 2009 vol. 29 nr 3, s. 310-321.
- The opinions of students of the first cycle of undergraduate pre-registration bridging nursing teaching programme at the Medical University of Lublin. D. Zarzycka, I. Wrońska, C. Carlisle. Nurse Educ. Today 2009 vol. 29 nr 5, s. 549-554.
- Activity in searching for support in mutual-aid groups and functional abilities of the patients with colostomy. G. Wiraszka, R. Stępień, I. Wrońska. Pol. J. Environ. Stud. 2008 vol. 17 nr 4B, s. 305-310.
- The role of nurse in shaping prohealthy lifestyle of women after mastectomy in comparison with their functional abilities. R. Stępień, G. Wiraszka, I. Wrońska. Pol. J. Environ. Stud. 2008 Vol. 17 Nr 4b, S. 292-298.
- Lifestyle and functional state of patients with stomy created after surgical treatment for colorectal cancer. G. Wiraszka, R. Stępień, I. Wrońska. Pol. J. Environ. Stud. 2008 vol. 17 nr 4B, s. 299-304.
- General immunological resources as factors supporting the reaction to difficult situations of women being in the perinatal period. A. Bień, I. Wrońska, M. Wysokiński. Pol. J. Environ. Stud. 2007 vol. 16 nr 5C p. 1, s. 40-44.
- The essence of nursing care: Polish nurses' perspectives. D. Zarzycka, B. Ślusarska. J. Adv. Nurs. 2007 vol. 59 nr 4, s. 370-378.
- Nurses' preparation for caring for the dying patient. B. Dobrowolska, I. Wrońska, J. Wójcik, K. Szulc, J. Korszun, M. Osak, E. Smoleń, R. Stępień. Pol. J. Environ. Stud. 2007 vol. 16 nr 5A, s. 69-72.
- Moral obligations of nurses based on the ICN, UK, Irish and Polish codes of ethics for nurses. B. Dobrowolska, I. Wrońska, W. Fidecki, M. Wysokiński. Nurs. Ethics 2007 vol 14 nr 2, s. 171-180.
- Children's perceptions of the nursing profession in Poland. B. Ślusarska, E. Krajewska-Kułak, D. Zarzycka. Nurse Educ. Today 2004 vol. 24 nr 7, s. 521-529.
- Patient education in nursing – Polish literature condition. B. Ślusarska, D. Zarzycka, M. Wysokiński, A. Sadurska. Patient Educ. Couns. 2004 vol. 53 nr 1, s. 31-40.
- Objective assessment of self-care and non-professional care: a proposal. D. ZARZYCKA. J. Clin. Nurs. 2004 vol. 13 nr 1, s. 114-115.
- The fundamental values of nurses in Poland. I. Wrońska, J. Mariański. Nurs. Ethics 2002 vol 9 nr 1, s. 92-100.
- Level of health education among neurological patients. K. Adamczyk, D. Flis, D. Zarzycka, E. Rejszel. Patient Educ. Couns. 2002 vol. 47 nr 1, s. 63-68.
Dla studentów
pokój nr 5, tel. 81 448-68-03 | |
dr Kinga Augustowska-Kruszyńska |
poniedziałek 12:30-14:30 |
pokój nr 6, tel. 81 448-68-04 | |
dr Wiesław Fidecki, profesor uczelni |
wtorek 10:00 – 12:00
|
dr Dorota Kulina |
wtorek 17:15 - 18:15 piątek 17:15 - 18:15 |
dr hab. Mariusz Wysokiński |
wtorek 10:00 – 12:00 |
mgr Kamil Kuszplak |
poniedziałek 8:00 - 9:00 piątek |
pokój nr 7, tel. 81 448-68-05 | |
dr Iwona Adamska-Kuźmicka |
środa 12:30 - 14.30 |
dr Agnieszka Sadurska |
wtorek 9:15 - 10:15 środa 12:45 - 13:45 |
dr Lilla Walas |
wtorek 9:30 - 10:30 środa 11:45 - 12:45
|
dr Aneta Kościołek, profesor uczelni
|
środa 9:00 - 11:00 |
pokój nr 8, tel. 81 448-68-06 | |
dr Małgorzata Pabiś |
wtorek 09:30 - 10:30 środa 09:30 - 10:30 |
pokój nr 9, tel. 81 448-68-07 | |
dr Violetta Mianowana |
wtorek 10:45 - 12:45 |
pokój nr 10, tel. 81 448-68-08 | |
dr Paweł Chruściel |
środa 9:00 - 11:00 |
Uczelnia
- COVID-19
- Pracownicze Plany Kapitałowe
- Władze Uczelni
- Senat
- Statut, Strategia UM
- Doktoraty Honoris Causa
- Struktura organizacyjna
- Pracownicy
- Informacje
- Rada ds. Kształcenia
- Praca w UM
- Szpitale Kliniczne
- Fundusze Europejskie
- Projekty finansowane ze źródeł zewnętrznych
- Projekty ze środków budżetu Państwa
- Program Erasmus +
- Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność”
- NSZZ Pracowników
- Stowarzyszenia i organizacje
- Kasa Zapomogowo-Pożyczkowa
- Materiały do pobrania
- Mapa lokalizacji
- Spacer Wirtualny
- Media o nas
- Kontakt
- POMOCwKRYZYSIE
- Akademicka Pomoc Psychologiczna i Edukacyjna - APPiE
- Deklaracja dostępności
Kalendarz
Lipiec 2022
Pon | Wto | Śro | Czw | Pią | Sob | Nie |
01 | 02 | 03 | ||||
04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |