NOSTRYFIKACJA DYPLOMU UKOŃCZENIA STUDIÓW ZA GRANICĄ
1.Czym jest nostryfikacja?
Nostryfikacja to procedura prowadząca do ustalenia polskiego odpowiednika zagranicznego dyplomu. Nostryfikacji podlega dyplom ukończenia studiów za granicą, który nie może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność (Podstawa prawna: art. 327 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020, poz. 85).
Postępowanie nostryfikacyjne odbywa się na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 września 2018 r. w sprawie nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów za granicą oraz w sprawie potwierdzenia ukończenia studiów na określonym poziomie (Dz. U. poz. 1881)
oraz w oparciu o Zarządzenie Nr 23/2020 Rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie i Zarzadzanie Nr 24/2020 Rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
2.Wymagane dokumenty
Osoba ubiegająca się o nostryfikację dyplomu zobowiązana jest złożyć do Dziekana właściwego Wydziału, za pośrednictwem Dziekanatu następujące dokumenty:
1) wniosek o wszczęcie postępowania nostryfikacyjnego (Załącznik nr 1);
2) dyplom ukończenia studiów;
3) dokumenty umożliwiające ocenę przebiegu studiów, uzyskiwanych efektów uczenia się i czasu trwania studiów;
4) świadectwo, dyplom lub inny dokument, na podstawie którego osoba ubiegająca się o nostryfikację, została przyjęta na studia;
5) oświadczenie o miejscu i dacie urodzenia;
6) zaświadczenie o tym, że uczelnia, która wydała dyplom była w dniu wydania dyplomu akredytowaną uczelnią w rozumieniu prawa wewnętrznego państwa, w którego systemie szkolnictwa wyższego działa;
7) tłumaczenia na język polski dokumentów, o których mowa w pkt 2, 3 i 4.
Dokumenty, o których mowa w pkt 2, 3 i 4 muszą być złożone w postaci oryginałów lub kopii poświadczonych przez notariusza.
Osoba wyznaczona do kontaktu: Aleksandra Krupicz, (81) 48 86 305, aleksandrakrupicz@umlub.pl
Termin przyjmowania podań będzie ogłoszony na stronie.
3.Jak przebiega postępowanie nostryfikacyjne
Dziekan przekazuje wniosek do Wydziałowej Komisji Nostryfikacyjnej, która dokonuje oceny merytorycznej wniosku. Rektor na wniosek Dziekana powołuje Wydziałową Komisję Nostryfikacyjną.
Wydziałowa Komisja Nostryfikacyjna dokonuje weryfikacji złożonych dokumentów.
W przypadku stwierdzenia różnic w programie studiów, efektach uczenia się lub czasie trwania studiów, Wydziałowa Komisja Nostryfikacyjna może podjąć decyzję o konieczności złożenia przez kandydata brakujących egzaminów lub odbycia praktyk zawodowych, wskazując warunki i terminy ich przeprowadzenia.
W celu uzupełnienia różnic kandydat obowiązany jest zdać egzamin w formie testu lub w innej formie ustalonej przez Wydziałową Komisję Nostryfikacyjną.
Próg zdawalności egzaminu wynosi 60%.
Po zakończeniu postępowania nostryfikacyjnego Wydziałowa Komisja Nostryfikacyjna przedstawia Dziekanowi wynik postępowania z wnioskiem o uznanie/odmowę uznania dyplomu albo potwierdzenie/odmowę potwierdzenia ukończenia studiów na określonym poziomie.
Dziekan, działając z upoważnienia Rektora wystawia zaświadczenie o uznaniu dyplomu za równoważny albo zaświadczenie o potwierdzeniu ukończenia studiów na określonym poziomie.
4.Opłaty
Opłata za przeprowadzenie postępowania wynosi 3.205 zł.
Kandydat wpłaca na konto Uniwersytetu Medycznego w Lublinie w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania do uiszczenia opłaty. Wezwanie do zapłaty przygotowuje pracownik Dziekanatu po wstępnej weryfikacji dokumentacji przez Wydziałową Komisję Nostryfikacyjną i przed ustaleniem różnic programowych.
Brak uiszczenia opłaty skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
Opłata nie podlega zwrotowi i jest niezależna od wyniku postępowania nostryfikacyjnego.